9 Kasım 2016 Çarşamba

Kazakistan'a gelin olmak

Yeni yazi var millet! Hem de ne yazi ;-)  Bu yazımda Kazak gelini olmanın gerekliliklerini anlatacağım. Ben bunları sırf sizler bilesiniz diye anlatıyorum. Cunku son zamanlarda Kazakistana ilgi artti ve bircok kisi bu konuda bana sorular sordu. Ben de her seyi bilip ona gore hareket etmenizi istedigim icin bu yaziyi yazmaya karar verdim. Gelin dedigin boyle olur dedirtecek Kazak adetleri ve gelinin gorevlerini maddeler halinde yazıyorum:
1)Selamlama: Diyelim ki Kazakistan'a gelin geldiniz, dugununuz olacak. O zaman selam vermek icin egilme egzersizleri yapmaya baslayin. :-)  Ben bu adete sevdim acikcasi. Bir sarkici geliyor dombra esliginde geline kimlere selam vermesi gerektigini maniler ve sakalarla gosteriyor. Yaninizda eltileriniz size selam vermede yardim ediyor. Adi soylenen kisiye dogru donup yavasca egilip kalkiyorsunuz. Bu arada yuzunuz kapali oluyor. Selam verme toreni bittikten sonra sarkici dombranin ucuyla yuzunuzu aciyor. Mutluluklaaar :-) :-) :-)
2) Çay verme: Kazaklarda cay icme bizdeki gibi degil. Belli saatleri ve veris adaplari var. Mesela sizden birine cay vereceginiz zaman ilk olarak keseyi alt kismindan tutup diger elinizle dirseginize dokunarak uzatmaniz gerekiyor. Kore fanlar biliyordur bu hareketi cunku ben bircok kore dizisinde bunu gordum. Ayrica cay verilirken sofra kurulmasi sart. Masanin uzerinde; sekerleme,poaca borek tarzi seyler, pasta, bavirsak, receller ve tere yagi gibi yiyecekler koyuluyor. Cay vermeye evin en buyuk erkek uyesinden veya misafirler arasinda en buyuk olan erkek uyeden baslaniyor. Cayi koyarken ilk olarak biraz sut koyup uzerine dem koyuyorsunuz ve en son su koyarak ikram ediyorsunuz. Eve bir misafir veya herhangi biri dahi gelse cay vermek gerekiyor. Hatta sadece cay degil yaninda yemekte hazirlaniyor. Cay icme saatleri genelde sabah, oglen, aksam 5 civari ve geceye dogru oluyor. Çay vermediginiz taktirde kotu gelin olarak anilabilirsiniz. Gelinlere burada cok bakarlar, nasil biri, ne biliyor, nasil davraniyor, ne yiyip ne iciyor hep gozler uzerinizde oluyor.Ancak sunu da unutmamak lazim yoreden yoreye cay veris adabinda ufakta olsa degisiklikler olabiliyor.
3) Ev işleri: Kazaklarda bir eve gelin gelirse o evin tüm sorumlulugu ona birakiliyor. Yemekler mutlaka tam saatinde ve usulune uygun yapilmali. Eger aile ile birlikte oturulacaksa bunlara cok dikkat edilmesi gerekiyor. Yoksa size pek iyi gozle bakilmiyor. Zaten Turkiye de de bu durum var.
Evde gorumceniz olsa bile o evin islerini siz yapmak zorundasiniz. Size yardim ederlerse ne ala ama etmezlerse de bu ayip sayilmiyor. Tabi bu tum aileler icin gecerli degil. Ben genelleme yapiyorum.
İşte boyle. Guney Kazakistanda gelinler cok daha becerikli ve sorumlulugu cok diye duymustum. Ben kuzeye gelin gelsem de tuhafima giden bircok sey olmustu. :-P :-) :-)
Evet kizlar bunlari bilip, ogrenip oyle gelin olun. Turkiyedeki gibi dedikodular da oluyor, cekememezlikler de. Yani Kazakistan' da da gelin kaynana cekismeleri oluyor bunu bilin. Hatta cok fazla oluyor ama unutmayin siz nasil olursaniz karsinizdaki de size oyle olur. Umarim birilerine faydam olur. 💖💖💖

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder